Vem är “pedagog”? Vem är “lärare”?

https://twitter.com/#!/ZoranAlagic/status/54638278971895808

På twitter försöker vi definiera begreppet “pedagog” och det är inte lätt. Å ena sidan finns det en akademisk filosofisk tradition som är långt från skolans praktiska vardag. Å andra sidan menar Zoran att det inte behövs pedagoger i skolan och jag tror att han syftar på en grupp halvutbildade klåpare som förstör dagens ungdom (och organiseras av det andra facket).

Jag föreslår en erfarenhetsbaserad definition utifrån de personer som Wikipedia nämner som exempel.

Egentligen hade jag nog föredragit en kriteriebaserad definition…

Vem instiftar ett nobelpris för pedagoger?

About Editor

http://tystatankar.wordpress.com Twitter: @tystatankar Webmaster http://etenjournal.com Mail tystatankar( at )gmail.com http://pojkaktigorkester.wordpress.com/
This entry was posted in Lärarutbildning, Skola, Utbildning. Bookmark the permalink.

29 Responses to Vem är “pedagog”? Vem är “lärare”?

  1. Anna Kaya says:

    Olycklig frågeställning… Finast? Jag kan inte se på begreppen så.

    Lärare är för mig min vardag. Allt det jag gör, ser, upplever, planerar, lär, lär ut, tar in, tar hand om, förklarar, skriver, pratar, resonerar och argumenterar kring i mitt jobb. Det är mitt yrke, jag är grundskollärare.

    Men jag är också pedagog. Som ständigt funderar över lärprocesser, metodik och didaktik. Som vänder och vrider på allt det min kompetens och min undervisning har att erbjuda för att alla elever ska få undervisning utifrån sina förutsättningar och sina behov.

    Jag kan inte välja vilket som är finast. I min yrkesroll kan inte den ena definitionen leva utan den andra. De är inte lika, inte jämställda heller, men jag kan ändå inte säga att ett begrepp är finare än det andra.

    Like

    • Mats says:

      Hur borde frågan ha formulerats? Jag tvekade, men utgick från den fackliga aspekten – hur höja statusen…

      Det var nog dumt!

      Like

      • Anna Kaya says:

        Dumt vet jag inte…

        Jag är mer intresserad av att veta om fler delar min syn på pedagog vs lärare, nämligen det Morrica och vi pratade om på twitter, att pedagog är ett vidare begrepp än lärare. Vi liknade det med att om pedagog var köksmöbler var lärare stol. Typ.

        Man kan vara pedagog utan att för den del vara lärare men man kan inte vara en (bra) lärare om man inte samtidigt är pedagog (isk).

        Like

  2. andersbwestin says:

    För mig är en lärare en person som lär ut kunskaper inom ett eller flera ämnen.

    Det centrala är KUNSKAPEN i dessa ämnen. Ordet pedagog säger inget om kunskap.

    Ämneslärare är ännu mer specialiserat mot ett eller två ämnen. (Gärna inte fler än två för då börjar det bli lite tunt i kunskapsdjupet.)

    Pedagogiska lärare är däremot jättebra.

    Like

  3. andersbwestin says:

    Finns det någon som hört någon säga:

    Jag är pedagog i Teknisk Fysik????

    Ganska klargörande eller hur?

    Like

    • Anna Kaya says:

      Jag är inte pedagog i svenska heller. Jag är svenska som andraspråkslärare men även pedagog. Borde det vara motsatsförhållanden?

      Like

    • Mats says:

      Jag har hört talas om teknologer som är pedagoger på museer där de arbetar för att väcka barns intresse för det naturvetenskapliga fältet.

      Något för dig?

      Like

      • andersbwestin says:

        Ja! hade jag haft två liv så hade det funkat bra.

        Min mamma småskolläraren har tjatat hela mitt vuxna liv att jag är så Pedagogisk med mindre barn.

        Like

  4. Maths says:

    Ja, lös den här gordiska knuten den som kan! Båda begreppen har uppenbarligen expanderat långt utöver sina ursprungliga (om någon sådan finns) betydelser och kan idag nästan användas på vad som helst. Jag kan vara pedagog åt mina egna barn, har jag hört. Pedagogiken har ju uppslukat allt som har med lärande och anknytande ämnen att göra. Kan jag vara lärare åt mina barn, utan att de går i en klass jag undervisar?

    Like

    • Anna Kaya says:

      På den sista frågan har jag ett entydigt svar från min 10-årige son som idag skrek högljutt åt mig: “Du är världens sämsta lärare som inte hjälper mig med (läs: GÖR) läxan! Tur att du inte är MIN lärare!”

      Like

  5. Jan Lenander says:

    När min rektor vid sitt avskedstal sa att det mest utmärkande är att “du är en mycket duktig pedagog” så har jag i stort sett aldrig varit gladare. Pedagog och lärare är två överlappande roller för mig där jag inte säkert vet vilket begrepp som är bredast. Jag vill gärna få vara båda och någon som är på det härliga sätt som Anna Kaya beskriver ovan.

    Det känns därför oerhört tungt när någon med för låg kompetens kommer in och kallar sig pedagog för att kvacka som lärare och inte erbjuda det jag tycker svenska elever är värda. Därav förstår jag Zoran’s tankar om att vi inte vill ha kvacksalvare i skolan.

    Like

  6. Monika says:

    Men när du och Zoran talar om skillnaden och om riktiga lärare till skillnad mot pedagoger, betonar ni inte att det är kvackare ni talar om. Hur kan diskussionen om lärare respektive pedagoger mm. utgå från dessa? Inte konstigt att den är aningen svår att förstå sig på och att det är lätt att uppfatta att ni talar emot er själva.

    När jag talar om lärare, pedagoger och utbildare utgår jag från dom som är det genom utbildning och erfarenhet i yrket. Och jag kan inte göra någon skillnad. I mitt yrke som utbildare är jag lärare, pedagog, didaktiker och ämneskunnig och vetenskapligt skolad. Men var slutar det ena och det andra tar vid. Men jag är också administratör, ledare, planerare, bedömare och betygsättare. Det är enklare att skilja åt, men lärare, pedagogik, didaktiker och ämneskunnig är jag då också. För hur jag skall jag kunna planera undervisningen, bedöma examinationer och sätta betyg om jag inte kan allt annat. Och hur skall jag kunna leda undervisningen hur den än organiseras om jag inte har ledaregenskaper och erfarenheter.

    Att vara lärare är ju inte bara att kunna ett ämne och så följer allt med automatik med, som man får ett intryck av att utbildningspolitiken fokuserar på!

    Like

    • Anna says:

      Med tanke på min personliga skepsis mot twitter måste jag väl få komma med kommenaren att det inte är så konstigt om de uttalanden som görs där lätt tycks lite lösryckta ur sitt sammanhang och därmed onödigt provocerande.
      De kräver liksom en hel del förförståelse om den som skriver, annars tycks det lätt tolkas in både det ena och det andra i läsningen.

      Like

    • Jan Lenander says:

      Det är absolut så att ibland blir kommentarerna snabb och får inte med alla aspekter. Kvacksalveri i skolans värld får sådana förödande effekter på elevernas möjligheter att det är ett rött sjynke för mig. Jag tycker att skolan behöver lärare och kommer någon som inte är det och kallar sig något för att få ändå skaffa sig en lärarroll blir jag arg. Jag osäkrar inte min revolver mot ett mindre grannland som har en bättre skola än vi har jag osäkrar den mot alla kvacksalvare.

      Like

    • Jan Lenander says:

      Varför behöver vi ha begreppet pedagog i skolans värld? Räcker inte lärare?

      Like

    • Mats says:

      Vi behöver lärare som är väl förtrogna med pedagogikens frågor om kunskapens natur.

      Det finns en uppenbar risk att lärare i sin vardagliga gärning fastnat på en metodisk nivå. “Så här gör vi”.

      Like

      • Jan Lenander says:

        Lärare behöver utveckla alla sidor av läraruppdraget.

        Att bryta upp mönster där lärare har fastnat tror jag bättre görs genom metoder där man lyssnar på “så här gör vi” och tar det som utgångspunkt för diskussionen. En parallell med att möta eleven där den är.

        Like

  7. sspirit says:

    Då ser man för ännu en gång hur långt kan man komma när man trotsar gränser och regler.
    Jag är inte lika säkert att jag kommer lång i mitt blivande som förskollärare om jag skriver en hel uppsats om den här lilla filmen istället för de angivna 3200 ord som står i examinationsbeskrivningen. Men, men … så lär man sig att kompromissen är en (stor) del av yrket.

    Like

  8. sspirit says:

    …neeeeeeej, nu är jag fel ute igen.

    Like

  9. sspirit says:

    Gjort det nu :).

    Like

  10. Pingback: När pedagogiken lämnar skolan! | Anne-Marie Körling

  11. Plura says:

    Under min föreläsnings turné kom jag i de senaste fjorton dagarna att stöta på bregreppet “pedagogisk omsorg”. Är det det Zoran menar när han pratar, att han gillar familjedaghem istället för förskola?

    Vad vet jag. Men jag har skrivit lite kring frågan här:
    http://pluraword.blogspot.com/2011/04/pedagogisk-omsorg.html#comments

    Like

    • Mats says:

      Jag är inte människa att förstå Zoran. Han och LR pratar ett eget språk.
      Educare är ett modernt begrepp som mina forskande kollegor gärna använder.

      Like

  12. Anna Lindstedt says:

    Pedagog är den som leder barn. Från grekiska.

    Like

Leave a comment