https://twitter.com/#!/ZoranAlagic/status/54638278971895808
På twitter försöker vi definiera begreppet “pedagog” och det är inte lätt. Å ena sidan finns det en akademisk filosofisk tradition som är långt från skolans praktiska vardag. Å andra sidan menar Zoran att det inte behövs pedagoger i skolan och jag tror att han syftar på en grupp halvutbildade klåpare som förstör dagens ungdom (och organiseras av det andra facket).
Jag föreslår en erfarenhetsbaserad definition utifrån de personer som Wikipedia nämner som exempel.
- Caleb Gattegno
- Benjamin Bloom
- John Dewey
- Celestin Freinet
- Paulo Freire
- Friedrich Fröbel
- Eugenio María de Hostos
- Kurt Hahn
- Gloria Jean Watkins (bell hooks)
- Jan Amos Komensky
- Shinichi Suzuki (violinist)
- Janusz Korczak
- William G Perry
- Johann Heinrich Pestalozzi
- Jean Piaget
- Simon Soloveychik
- Rudolf Steiner
- Lev Vygotsky
- Henry Giroux
- Peter McLaren
- Maria Montessori
- Pierre Bourdieu
- Joseph Jacotot
- Tsunesaburo Makiguchi
Egentligen hade jag nog föredragit en kriteriebaserad definition…
Vem instiftar ett nobelpris för pedagoger?
Olycklig frågeställning… Finast? Jag kan inte se på begreppen så.
Lärare är för mig min vardag. Allt det jag gör, ser, upplever, planerar, lär, lär ut, tar in, tar hand om, förklarar, skriver, pratar, resonerar och argumenterar kring i mitt jobb. Det är mitt yrke, jag är grundskollärare.
Men jag är också pedagog. Som ständigt funderar över lärprocesser, metodik och didaktik. Som vänder och vrider på allt det min kompetens och min undervisning har att erbjuda för att alla elever ska få undervisning utifrån sina förutsättningar och sina behov.
Jag kan inte välja vilket som är finast. I min yrkesroll kan inte den ena definitionen leva utan den andra. De är inte lika, inte jämställda heller, men jag kan ändå inte säga att ett begrepp är finare än det andra.
LikeLike
Hur borde frågan ha formulerats? Jag tvekade, men utgick från den fackliga aspekten – hur höja statusen…
Det var nog dumt!
LikeLike
Dumt vet jag inte…
Jag är mer intresserad av att veta om fler delar min syn på pedagog vs lärare, nämligen det Morrica och vi pratade om på twitter, att pedagog är ett vidare begrepp än lärare. Vi liknade det med att om pedagog var köksmöbler var lärare stol. Typ.
Man kan vara pedagog utan att för den del vara lärare men man kan inte vara en (bra) lärare om man inte samtidigt är pedagog (isk).
LikeLike
Jag håller med dig, det är en olycklig formulering.
LikeLike
Ge mig en bra enkätfråga!
LikeLike
För mig är en lärare en person som lär ut kunskaper inom ett eller flera ämnen.
Det centrala är KUNSKAPEN i dessa ämnen. Ordet pedagog säger inget om kunskap.
Ämneslärare är ännu mer specialiserat mot ett eller två ämnen. (Gärna inte fler än två för då börjar det bli lite tunt i kunskapsdjupet.)
Pedagogiska lärare är däremot jättebra.
LikeLike
Finns det någon som hört någon säga:
Jag är pedagog i Teknisk Fysik????
Ganska klargörande eller hur?
LikeLike
Jag är inte pedagog i svenska heller. Jag är svenska som andraspråkslärare men även pedagog. Borde det vara motsatsförhållanden?
LikeLike
Jag har hört talas om teknologer som är pedagoger på museer där de arbetar för att väcka barns intresse för det naturvetenskapliga fältet.
Något för dig?
LikeLike
Ja! hade jag haft två liv så hade det funkat bra.
Min mamma småskolläraren har tjatat hela mitt vuxna liv att jag är så Pedagogisk med mindre barn.
LikeLike
Ja, lös den här gordiska knuten den som kan! Båda begreppen har uppenbarligen expanderat långt utöver sina ursprungliga (om någon sådan finns) betydelser och kan idag nästan användas på vad som helst. Jag kan vara pedagog åt mina egna barn, har jag hört. Pedagogiken har ju uppslukat allt som har med lärande och anknytande ämnen att göra. Kan jag vara lärare åt mina barn, utan att de går i en klass jag undervisar?
LikeLike
På den sista frågan har jag ett entydigt svar från min 10-årige son som idag skrek högljutt åt mig: “Du är världens sämsta lärare som inte hjälper mig med (läs: GÖR) läxan! Tur att du inte är MIN lärare!”
LikeLike
När min rektor vid sitt avskedstal sa att det mest utmärkande är att “du är en mycket duktig pedagog” så har jag i stort sett aldrig varit gladare. Pedagog och lärare är två överlappande roller för mig där jag inte säkert vet vilket begrepp som är bredast. Jag vill gärna få vara båda och någon som är på det härliga sätt som Anna Kaya beskriver ovan.
Det känns därför oerhört tungt när någon med för låg kompetens kommer in och kallar sig pedagog för att kvacka som lärare och inte erbjuda det jag tycker svenska elever är värda. Därav förstår jag Zoran’s tankar om att vi inte vill ha kvacksalvare i skolan.
LikeLike
Men när du och Zoran talar om skillnaden och om riktiga lärare till skillnad mot pedagoger, betonar ni inte att det är kvackare ni talar om. Hur kan diskussionen om lärare respektive pedagoger mm. utgå från dessa? Inte konstigt att den är aningen svår att förstå sig på och att det är lätt att uppfatta att ni talar emot er själva.
När jag talar om lärare, pedagoger och utbildare utgår jag från dom som är det genom utbildning och erfarenhet i yrket. Och jag kan inte göra någon skillnad. I mitt yrke som utbildare är jag lärare, pedagog, didaktiker och ämneskunnig och vetenskapligt skolad. Men var slutar det ena och det andra tar vid. Men jag är också administratör, ledare, planerare, bedömare och betygsättare. Det är enklare att skilja åt, men lärare, pedagogik, didaktiker och ämneskunnig är jag då också. För hur jag skall jag kunna planera undervisningen, bedöma examinationer och sätta betyg om jag inte kan allt annat. Och hur skall jag kunna leda undervisningen hur den än organiseras om jag inte har ledaregenskaper och erfarenheter.
Att vara lärare är ju inte bara att kunna ett ämne och så följer allt med automatik med, som man får ett intryck av att utbildningspolitiken fokuserar på!
LikeLike
Med tanke på min personliga skepsis mot twitter måste jag väl få komma med kommenaren att det inte är så konstigt om de uttalanden som görs där lätt tycks lite lösryckta ur sitt sammanhang och därmed onödigt provocerande.
De kräver liksom en hel del förförståelse om den som skriver, annars tycks det lätt tolkas in både det ena och det andra i läsningen.
LikeLike
Det är absolut så att ibland blir kommentarerna snabb och får inte med alla aspekter. Kvacksalveri i skolans värld får sådana förödande effekter på elevernas möjligheter att det är ett rött sjynke för mig. Jag tycker att skolan behöver lärare och kommer någon som inte är det och kallar sig något för att få ändå skaffa sig en lärarroll blir jag arg. Jag osäkrar inte min revolver mot ett mindre grannland som har en bättre skola än vi har jag osäkrar den mot alla kvacksalvare.
LikeLike
Varför behöver vi ha begreppet pedagog i skolans värld? Räcker inte lärare?
LikeLike
Vi behöver lärare som är väl förtrogna med pedagogikens frågor om kunskapens natur.
Det finns en uppenbar risk att lärare i sin vardagliga gärning fastnat på en metodisk nivå. “Så här gör vi”.
LikeLike
Lärare behöver utveckla alla sidor av läraruppdraget.
Att bryta upp mönster där lärare har fastnat tror jag bättre görs genom metoder där man lyssnar på “så här gör vi” och tar det som utgångspunkt för diskussionen. En parallell med att möta eleven där den är.
LikeLike
Då ser man för ännu en gång hur långt kan man komma när man trotsar gränser och regler.
Jag är inte lika säkert att jag kommer lång i mitt blivande som förskollärare om jag skriver en hel uppsats om den här lilla filmen istället för de angivna 3200 ord som står i examinationsbeskrivningen. Men, men … så lär man sig att kompromissen är en (stor) del av yrket.
LikeLike
…neeeeeeej, nu är jag fel ute igen.
LikeLike
Du får gå in då 🙂
LikeLike
Det är bra att gå lagom vilse ibland!
LikeLike
Gjort det nu :).
LikeLike
Pingback: När pedagogiken lämnar skolan! | Anne-Marie Körling
Under min föreläsnings turné kom jag i de senaste fjorton dagarna att stöta på bregreppet “pedagogisk omsorg”. Är det det Zoran menar när han pratar, att han gillar familjedaghem istället för förskola?
Vad vet jag. Men jag har skrivit lite kring frågan här:
http://pluraword.blogspot.com/2011/04/pedagogisk-omsorg.html#comments
LikeLike
Jag är inte människa att förstå Zoran. Han och LR pratar ett eget språk.
Educare är ett modernt begrepp som mina forskande kollegor gärna använder.
LikeLike
Pedagog är den som leder barn. Från grekiska.
LikeLike
Ordet har använts i olika sammanhang sedan dess.
LikeLike