Jag har varit på fackmöte om lönesamtal

Undervisar du på en utbildning som riktar sig mot lärare för små barn måste du också vara beredd på en liten lön – det fattar väl vem som helst?

Jag behöver muntra upp mig själv.

About Editor

http://tystatankar.wordpress.com Twitter: @tystatankar Webmaster http://etenjournal.com Mail tystatankar( at )gmail.com http://pojkaktigorkester.wordpress.com/
This entry was posted in Högskola, Lärarutbildning, Malmö. Bookmark the permalink.

18 Responses to Jag har varit på fackmöte om lönesamtal

  1. Johan Eckman says:

    Fantastiskt liten video Mats. Och btw. har man pluggat i 6,5 år är en liten lön en stor förbättring. Fast nu berfinner vi oss på lite olika platser i livet du och jag 🙂

    Like

    • Mats says:

      Tack – jag anar att du går mot en framgångsrik karriär som barnvisekompositör – vart jag är på väg… Hmmmm….

      Like

      • Johan Eckman says:

        Ja, fast jag tjänar nog inte lika mycket på det som jag gör på förskollärar-giget. Dividerar man faktureringen med antalet timmar man lagt ner på plattan så blir det en dålig timlön… Men roligt att få skicka faktura nu när allt jobb är gjort! Då är alla timmar glömda!

        Like

  2. Maths says:

    Säger verkligen facket det? Vilket förbund är det? Lärarförbundet?

    Like

  3. Jan Lenander says:

    Ni tjänar väl i alla fall bättre än förskollärarna gör. Ni undervisar ju äldre barn än de undervisar. 😉

    Like

    • Mats says:

      Jo – men den där lägsta percentilen är ganska förarglig. Särskilt när man förstår vilken grupp det är som hamnat i den.

      Hej och hå!

      Like

      • Maths says:

        Så är det ju med lönestatistik. Jag läste för inte så länge sedan en artikel där man intervjuade ett styrelseproffs, Beskow eller Treskow eller något. Han sa likadant om VDar. Nu när alla visst vad alla hade, då var det lite surt att i pressen skylta med att man hade i den lägsta percentilen.

        Själv tog jag sikte på medellönen i stan, vilket jag fick vet genom Lärarförbundets hemsida. Sedan lade jag till 500 och efter förhandling blev det medellönen.

        Like

  4. Mina värsta lönesmällar kom när jag jobbade på gymnasiet. Först när jag insåg hur mycket mer yrkeslärarna tjänade – det trots att de sällan hade någon högskoleutbildning och studielån. Sedan när jag fick reda på att den obehöriga kollega som jag gjorde halva jobbet åt tjänade 4000 mer än mig i månaden. Han hade nämligen varit fängelsevakt och kunde förväntas hantera buset. Det kunde han kanske. Men det kunde jag också. Och jag kunde dessutom – till skillnad från honom – hantera mitt yrke och mina arbetstider.

    Like

    • Mats says:

      Ouch – du skola inte jämföra dig med dina kolleger?

      Dagens råd var att studera kriterier och skriva ett detaljerat CV inför lönesamtalet. Till sist är du din egen förhandlare (läs: försäljare)

      Like

      • Maths says:

        Snälla Mats, den individuella lönesättningen är en fars. Kriterierna är absolut ingenting värda. Och hur stort är förhandlingsutrymmet? Den enda effekten är att några försöker jobba livet ur sig för 500 spänn extra.

        Själv fick jag frågan av min chef om hon och jag skulle ha lönesamtal eller om det skulle gå genom facket som tidigare. Jag valde det senare. Vill jag ha ett rejälare lönelyft måste jag byta arbetsplats. Så har det varit sedan jag kom in i den här branschen. Lång och trogen tjänst? Nej, mest kan man få innan chefen upptäcker vad man kan och inte kan. Sedan är det kört. Cynisk? Javisst!

        Like

        • Jan Lenander says:

          Inga lönekriterier handlar om mitt viktigaste uppdrag hur jag lyckas med eleverna men å andra sidan vet jag ju redan hur få hundralappar det rör sig om så … att jag satsar en massa kraft på lönesamtalet gör jag ju egentligen bara för att det är skoj att öva sin förmåga.

          Like

        • Maths says:

          Ja, i de flesta fall har man kunnat samla poäng genom att göra andra saker, sånt som inte direkt är kopplat till arbetsuppgiften. Ditt jobb förväntas du ju göra ändå, på något sätt.

          Morricas blogg är det just nu en liknande diskussion, fast den kommer från en annan synvinkel.

          Like

  5. Maths says:

    Men för att komma tillbaka till trådens ämne, så är det intressant att se hur olika yrkesgrupper värderas i pengar. Är det inte så, rätta mig gärna, att förskollärarna har sämst och sedan stiger lönen beroende på hur gamla barnen/eleverna är, ändå upp till toppen som är gymnasiet? Sedan har vi ju lärarna på universiteten. 😉

    Like

    • janlenander says:

      Ja trappan, med äldre elever högre lön till lärarna är nog ett etablerat faktum. Den följs dock ganska bra av att äldre elever innebär lärare med längre utbildning även om det inte är fullständig överenstämmelse. Att man ger en utbildningspremie till de som har mer utbildning känns ytterst rimligt i ett yrke med fokus just på att utbildning är värdefullt.

      Det finns sen förstås också dimensionen av att ge högre lön till den som har ett svårare arbete. Ska man då också premiera de som väljer skolutbildningar som är svårare att klara av? Ska yrken som kräver Matematik E ha högre löner eftersom det är så få som har förmågan att tillgodogöra sig det kunskapsområdet?

      Like

  6. vet inte om jag precis jämför mig med kollegor. Ingen av de jag jämför med är ju lärare till utbildningen.

    Like

  7. Pingback: Individuell lön och lönekriterier « You're no different to me

Leave a comment