Maud + Ilmar = Sant?

Malmös och kommunförbundets starke man Ilmar Reepalu visade sig från sin sämsta sida när han för något år sedan föreslog att barnen skulle sätta betyg på sina lärare.

Några gamla inlägg

Nu återkommer Maud Olofsson med samma korkade förslag och jag hoppas att Jan Björklund hittar ett bra sätt att tysta henne.

Helst utan våld.

Förstora

Förstora

Ab 1, svd, LR, LfAftonbladet Aftonbladet Expressen Expressen SvD SvD SVT SVT SVT DNUppsala Nya Tidning

Aftonbladet SvD DN GP

About Editor

http://tystatankar.wordpress.com Twitter: @tystatankar Webmaster http://etenjournal.com Mail tystatankar( at )gmail.com http://pojkaktigorkester.wordpress.com/
This entry was posted in Bedömning, betyg, björklund, Utbildning, Värdegrund and tagged . Bookmark the permalink.

8 Responses to Maud + Ilmar = Sant?

  1. Ja det hoppas och tror jag. Jag häpnar ständigt över hur politiker och andra som inte arbetar i skolan förenklar frågor som denna.

    Like

  2. janlenander says:

    Det här skickade jag till Maud Olofsson:

    Om lärare som ska betygssätta elever också betygsätts av samma elever uppstår en situation där vi löper en stor risk att höjda betyg för båda parter bli en del av en mycket olustig förhandling. Vi har redan problem med betygsinflation etc. Att använda uttrycket betyg tar också från rektor ansvar för att göra en helhetsbedömning och vi har redan en situation där rektor ägnar sig åt alltför lite egen uppföljning. Detta behöver vi mer av, inte mindre. Jag är varm förespråkare av att ta in mer av elevsynpunkter men det ska göras samtidigt som rektor tar ett kraftfullare ansvar för helhetsbedömningen.

    Det kan låta litet men det är oerhört viktigt att skilja mellan elevsynpunkter och betyg som eleverna ansvarar för. Den här lilla skillnaden kan göra skillnad mellan bra och dålig skolpolitik.

    Like

    • janlenander says:

      Jag tycker mycket bra om Maud men avskyr Ilmar bland annat pga hans uttalanden i denna fråga. Det blir jobbigt att fundera på vart min intellektuella hederlighet bör leda mig framöver.

      Like

  3. Det skrämmer mig när politiker som jag respekterar tror att detta främst handlar om huruvida lärare vågar låta sig bedömas eller ej. Det är som Jan så riktigt påpekar en otroligt stor skillnad mellan utvärdering och betygsättning. Frågan går att problematisera i det oändliga. Vad är det exakt som ska betygsättas? Hur kommer frågorna vara utformade? Kommer lärarens betyg ligga till grund för löneutvecklingen?

    Samtliga lärare jag känner låter sig utvärderas och tycker att det är viktigt och bra. Finns det synpunkter så gäller de exempelvis hur frågorna kan vara utformade. Det har till exempel visat sig att när elever svarat på frågor om elevdemokrati har de menat något annat än det frågeställaren gjort osv.

    Like

  4. Morrica says:

    Jag läste om det i Aftonbladet och nog svarade Björklund både klokt och pedagogiskt där:

    “Han jämför skolan med arbetslivet och menar att man riskerar att fortsätta sänka läraryrkets status och attraktionskraft om man låter eleverna sätta betyg på lärarna.
    – Ingenstans i arbetslivet sätter medarbetarna chefens lön. Varför denna modell ska tillämpas i skolan, där eleverna inte ens är myndiga, är svårt att förstå, skriver Jan Björklund.”

    Like

  5. Mats says:

    Här tycks vi vara överens!
    Det känns faktiskt riktigt bra.

    Like

  6. Pingback: Hur är det ställt med M Olofssons verklighetsförankring?. | Annarkia

  7. Pingback: Tweets that mention Maud + Ilmar = Sant? « Tysta tankar -- Topsy.com

Leave a comment