Indiansk visdom – uppdaterad

En före detta kollega skickar ett citat som har förföljt mig under sommaren:

“Om du märker att du rider på en död häst så är oftast den bästa strategin att kliva av”

Jag tänker att den värsta mardrömmen måste vara att verkligen rida på en död häst utan att märka det. Finns det några tecken jag bör leta efter?

Tacksam för svar.

malmö

Jag lånar en bild av Soffie som illustrerar problematiken. Den är från Prag.

sofi

About Editor

http://tystatankar.wordpress.com Twitter: @tystatankar Webmaster http://etenjournal.com Mail tystatankar( at )gmail.com http://pojkaktigorkester.wordpress.com/
This entry was posted in Högskola, Lärarutbildning, Personligt. Bookmark the permalink.

29 Responses to Indiansk visdom – uppdaterad

  1. Morrica says:

    Om du rider och rider men inte kommer ur fläcken finns risken att hästen är död. Det är inget hundraprocentigt tecken, du kan ha glömt att lossa tjuderrepet också, så kolla det först. Det finns också en risk att du befinner dig på en sträcka av vägen som är så enahanda att du faktiskt rör dig framåt men ändå upplever att du står stilla. Det kan du kolla genom att lämna ett tecken på marken när du startar din ritt och leta efter samma tecken på marken när du avslutar den för dagen.

    Metaforer FTW

    Like

  2. Mats says:

    Tack!
    Det verkar vara mer komplicerat än man tror!

    Det finns en film med Bill Murray där de firar Ground hog day i någon form av ständig repris – men jag ska fundera över hur jag kan sätta märken och mäta förändring.

    Like

  3. Soffie says:

    Kolla din mail…

    Like

  4. Det är dött lopp.
    Anne-Marie

    Like

  5. Kan vara att det inte är en levande häst – men nog så farlig – en trojansk variant. Stendöd med inre liv.
    A-M

    Like

  6. Ett stalltips kan vara – de som sitter på höga hästar – bör se efter om hästen är tillräckligt levande innan de tar sig ton. A-M

    Like

  7. Enligt myten bär hästen själarna till dödsriket. Man undrar då vart den döda hästen med en levande ryttare symboliserar. Fritt fram att fantisera med andra ord. Jag gick igång på det här… fnitter. A-M

    Like

  8. Hästkrafter blir här ett dött begrepp. Anne-Marie

    Like

  9. Mats says:

    En fördel är att det inte går att trava på i gamla fotspår – det kan vara bra att veta för en gammal hetsporre…

    Like

  10. Det kan säga något om ryttaren också. Man får släppa taget helt enkelt. Tygla sunda förnuftet och inse hur verkligheten ser ut – Hästen är död! A-M

    Like

  11. Mats says:

    Du menar att det inte hjälper att sparka på den?

    Like

  12. Stråhatt says:

    Jag tror att det är många som rider på döda hästar utan att de märker det. Själv oroar jag mig för det hela tiden, det skulle kännas så försmädligt vid upptäckten. “Pinsamt” som mina ungdomar säger…

    Tycker mycket om både Prag och bilden vill jag tillägga..

    Like

  13. Hi hi – det kan hjälpa att sätta hjul på den – montera in ett gnäggljud och låtsas att den är levande. Fnitter och skratt. Jag älskar bilderna och hela inlägget Mats, Anne-Marie

    Like

  14. Kan också vara så att du sitter på en gunghäst – har du kollat att den inte är gjord av trä och konstruerad så att man gunga på den. Säger den något – gnäggar eller så?
    Anne-Marie

    Like

  15. Mats says:

    Den är märkvärdigt tyst – dessutom tycker jag att den luktar underligt…

    Like

  16. Mats says:

    Men jag inser att uttrycket har många bottnar

    http://en.wikipedia.org/wiki/Beating_a_dead_horse

    Och ännu mer spännande klädsel

    Like

  17. majvor says:

    Kan det ha någonting med “Kill your darlings” att göra…

    Like

  18. Mats says:

    Hej Majvor!
    Njae – wikipediatolkningen kanske pekar åt det hållet. För mig är det lite allvarligare än så.

    Tyvärr.

    Like

  19. Morrica says:

    Om det blir så att du finner märket du satte på marken på morgonen när du sitter av om aftonen och hästen dessutom luktar skumt är det bästa råd jag kan ge dig att minnas att du har två apostlahästar som kan bära dig långt de också.

    Like

  20. Mats says:

    Tack Morrica!
    Det kan vara så att hästen har ovanligt dålig andedräkt – jag ska ta en ordentlig titt.

    Like

  21. En död häst är kanske en bil med hästkrafter?

    Like

  22. Ett kungarike för en häst… klart att hästen inte är död. Den låtsas bara.

    Like

  23. Mats says:

    Aha – en skendödhäst… (ett tåg?)

    Jag är lite fundersam över det här med munmotmunmetoden och hästar.
    Funkar det?

    Like

  24. Att kolla en häst i munnen är väl att värdera den – men att blåsa liv i den häst man ska rida på – nej… Anne-Marie

    Like

  25. Mats says:

    Jag har hört att man inte ska skåda given häst i munnen – men aldrig helt förstått…

    Betyder det att man ska vara glad för en present?

    Like

  26. Morrica says:

    Att inte skåda given häst i munnen betyder att är man alltför kritiskt mot den present man fått så blir det kanske inte fler presenter från det håller.

    Vilket kan vara på gott och ont

    Like

  27. Mats says:

    Visst blev det ett “inte” för mycket?

    Presenter kan man väl inte få för många av?
    Jo förresten – det kan man! (exemplen ramlade in i skallen bakvägen…)

    Like

  28. Morrica says:

    Det blev bestämt ett inte för möe där, tydligen hade jag ett till övers =)

    Man kan ju det, och somliga presenter kostar oerhört mycket att få.

    Like

  29. Mats says:

    Vilket spännande ämne – presenters dolda och skuldbelagda baksida.

    Vi skapar ett band som inte går att bryta och snart råkade jag gifta bort min dotter till dig för att du hade gett mig 50 kameler…

    Like

Leave a comment