Vad betyder ”pedagogisk dokumentation”?

b10.jpg

Hur använder vi begreppet ”pedagogisk dokumentation”? Ibland blir det tydligt att akademiker lever i en isolerad miljö där ord får särskilda innebörder. Vi riskerar att utveckla ett fackspråk och det kanske är bra – om begreppen är glasklara och väl definierade. Risken är stor att vissa ord laddas med positiva associationer och priset för detta kan bli ett oklart innehåll.

Om vi kräver att studenterna ska förstå vad vi menar utan att ha klargjort betydelsen – då är risken stor att vi hamnar i betydande svårigheter. Mitt exempel är ”pedagogisk dokumentation”. Först uppstår svårigheten med att sätta samman två tvetydiga begrepp. Antagligen blir möjligheten till missförstånd multiplicerad. Jag vill veta:

1) Handlar det om att dokumentationen är gjord på ett pedagogiskt sätt?

2) Handlar det uteslutande om att dokumentera spår av pedagogiska aktiviteter (och i så fall – vad faller utanför denna ram?)

3) Handlar det om själva nyttan av dokumentationen? Ett reflekterande samtal för att utveckla pedagogiken? Kan vi avgränsa detta från traditionell utvärdering och testande?

Men vi tar det från början (och jag siktar lågt). Vi ska bli överens om vad som innefattas i ”dokumentation”. Följande element bör enligt mig ingå:

1) En händelse

2) En observatör (kan vara aktören)

3) Någon form av spår (testresultat, bild, ord, inspelning)

Poängen med denna uppdelning är att vi inte för in pedagogikbegreppet här. Det finns alltså inga avsikter eller mål som dokumentationen ska underordnas. I bästa fall kan dokumentationen vara ”ren” i betydelsen någorlunda objektiv och därför möjlig att använda i olika sammanhang. Vi kan (om metoderna är tillräckligt raffinerade och observatören tillräckligt skicklig) kanske ana vad som verkligen hände. Risken är stor att detta idealistiska och positivistiska vetenskapsideal leder oss vilse och att det subjektiva hoppar upp och biter oss i näsan. Varför ställde vi kameran just där, varför valde du just det ordet o.s.v. Kanske kommer vi inte förbi den klassiska definitionen av en roman som ”ett stycke verklighet sett genom ett temperament” och då får vi föra in observatören som en del av händelsen. En medskapare som delvis lyckas dölja sin medverkan – eller väljer att göra den tydlig? Ett betydligt större problem erbjuder ordet ”pedagogisk”.

ped1.jpg

En möjlig traditionell tolkning är att detta syftar på den dokumenterade aktiviteten som då i någon mening skulle vara just ”pedagogisk” – dvs bärare av en avsikt eller förhoppning. Den enklaste tanken är att begränsa fältet för sådana aktiviteter till rummet skola/förskola. Vi tittar på vad som händer i formaliserade undervisningssituationer och väljer att inte se det lärande som sker utanför klassrummet. Detta spontana lärande är ofta oförutsägbart och styrt av inre drivkrafter d.v.s. svårare att fånga i modeller (men antagligen betydligt intressantare). Pedagogik skulle kunna definieras utifrån pedagogens avsikt. En planerad aktivitet med uppenbart syfte att åstadkomma en varaktig förändring av någons kunskaper. Uppdelningen sker i läraren som subjekt och eleven som objekt. Dokumentationen blir här en sorts hjälp till utvärdering av lärarens förmåga och elevens mottaglighet för denna ambition. De metodiska svårigheterna ligger i att på ett trovärdigt sätt mäta kunskapsnivån före och efter den aktuella aktiviteten. Kan vi koppla barnets förändrade tänkande till händelsen? Vi tolkar här begreppet som dokumentation av något som vi kallar pedagogisk aktivitetet. Resultat av nationella prov blir en form av pedagogisk dokumentation. Vilka resultat är uppnådda? Hur bra är skolans metoder? Dokumentation och utvärdering är sammanflätade och nyttiggjorda i ett uppifrånperspektiv.

Ett helt annat angreppssätt är att inte låsa in pedagogikbegreppet i en enkel modell med respons och stimuli. Utifrån sociokulturellt perspektiv anar vi att barnets sätt att uppfatta sig själv och omvärlden är under förändring och att det är möjligt och önskvärt att tydliggöra denna process. Fokus ligger då på att fånga och dokumentera dessa förändringar och reflektioner kring hur de går till. Men i vems intresse görs detta?

Min tes är att mycket av det vi idag kallar pedagogisk dokumentation sker utifrån ett mycket enkelt och traditionellt skolperspektiv som fokuserar på svaga sidor och stödinsatser. IUP och åtgärdsprogram – betygsstatistik och resursfördelning. Vi kan välja att se detta som två sidor av samma sak och då är denna diskussion helt onödig. I den goda skolan samlar den gode läraren in information och använder den för att finslipa sin undervisningsteknik.

På samma skola jobbar den ifrågasättande filosofiske läraren som ser det insamlade materialet som en möjlighet att diskutera arbetets inriktning. Vad är det för förändringar vi vill se i barnets tänkande? Med vilken rätt prioriterar vi mellan dessa förväntade utvecklingsmål som ofta tycks stå i konflikt med varandra? Jag argumenterar för att vi inte ska bidra till denna förvirring och att vi ska avstå från begreppet till dess att vi kan presentera en tydlig definition. Studenterna har nog förstått att det är något fint som de förväntas uppskatta. Men när vi ska examinera deras färdigheter riskerar vi att bli avslöjade som icke trovärdiga om vi inte kan avgränsa dessa ”pedagogiska dokumentationer” från andra handlingar. Om allt är pedagogik faller å andra sidan behovet av att påpeka detta. Då räcker det med dokumentation – sedan får vi själva avgöra vad vi ska använda den till!

ped2.jpg

Här lämnar jag den praktisk pedagogiska nivån och försöker tänka fritt (läs djupt…) Förra sommaren försökte jag ta mig igenom Ricoeurs Minne, historia glömska som är ett storslaget försök att reda ut förhållandet mellan händelsen och vårt sätt att tänka om den. Jag kände mig ganska korkad efter ett par hundra sidor och annan läsning lockade – men vissa delar stannar kvar. Han beskriver historien som spår. Dessa spår finns oberoende av den som tolkar dem – men spåren är inte identiska med själva händelsen. När jag går på en strand bildas fotspår. Fotspåren kan sägas vara en dokumentation av min promenad. Om jag därefter tar en bild av fotspåren ökar varaktigheten och det blir möjligt att fånga detta avtryck i en form som är kommunicerbar och utgör en del av en större berättelse. Bilden kanske i efterhand kan mana fram en känsla hos mottagaren som liknar den jag hade vid strandpromenaden. Men vi måste försöka skilja på de olika nivåernafotliten.jpg

  • Promenaden
  • Avtrycket
  • Bilden
  • Samtalet om bilden – berättelsen

Jag är nyfiken på om det finns en fara i att skilja dessa nivåer åt – eller om det är nödvändigt att hålla helheten levande – och då ge det samlingsnamnet ”pedagogisk dokumentation”. En sträng normativ tolkning vore att se sammanflätandet av de fyra nivåerna som ett absolut villkor. Allt måste alltid finnas med. Då räcker det inte med ett spår och en bild – dokumentationen blir pedagogisk i samtalet. Skillnaderna i tolkningen av bilden är själva essensen av budskapet. Något har hänt – vi vet inte vad! Men sökandet efter mening blir en del av arbetet – inte som en efterföljande utvärdering utan som den viktigaste drivkraften i processen. Vad var det som hände? Fanns det någon mening?

Lyssnandet och respekten för olikheterna blir de bärande elementen och Clara Rinaldi beskriver tankarna utförligt i Lärandets Pedagogik. Begreppet rymmer en stor del vaghet och intuitivitet – men pekar mot att lärarens förmåga att hantera komplexitet är den avgörande faktorn. Frågan är hur vi kan lära ut denna improvisationsförmåga under en lärarutbildning? Särskilt besvärligt blir det att synliggöra denna förmåga i en tid som uppskattar tydliga mål och belönar mätbarhet.


c2.jpg

About Editor

http://tystatankar.wordpress.com Twitter: @tystatankar Webmaster http://etenjournal.com Mail tystatankar( at )gmail.com http://pojkaktigorkester.wordpress.com/
This entry was posted in Bedömning, Estetiska processer, Förskola, Högskola, Lärarutbildning, Normativitet, Personligt, Politik, Skola, studentinflytande, Utbildning. Bookmark the permalink.

12 Responses to Vad betyder ”pedagogisk dokumentation”?

  1. Lenox says:

    jag lånar den här förklaringen, till min blogg. dvs, jag länkar hit.

    Like

  2. Mats says:

    Gärna!
    Så kul!

    Like

  3. kristin says:

    Bra jobbat! Mycket viktig fråga. Begrepp tappar, ändrars och urholkas så lätt pga folks tolkningar och associationer. Det är OTROLIGT viktigt att i vissa fall bevara ord och begrepp mm. Så att det underlättar vår kommunikation. Många anser att språket måste till varge pris vara föränderligt. Men vi får inte låta oss LURAS av utvecklingen så att vedertagna begrep som pedagogisk dockumentation, förlorar sin oomkullrunkeliga betydelse. Begrepet “pedagogisk dockumentation” är ett exempel på hur utryck lätt kan förlorar sin ursprungliga betydelde.

    mvh kristin

    Like

  4. Mats says:

    Tack – jsg är själv förvånad över den här gamla texten….

    Like

  5. Plura says:

    Tänkvärt och nyttigt!

    Lek med ord eller språklaboratorium som jag brukar kalla det är viktigt. Speciellt i förmågan att använda ord till ömsesidig förståelse. Din text sätter just detta under lupp.

    Att svenska är ett dynamiskt språk är både på gott och ont. Det som i första stund verkar solklart och tydligt är i nästa mindre klart. Ordet dokumentation är väl inte svårt eller…

    Kan det vara ett protokoll, tabell över gjorda mätningar och en roman. Ja allt det.

    På detta vis har man skapat ett underlag för att i sitt sammanhang kunna använda ordet spårbarhet. Alltså, kan jag som subjektiv betraktare härleda mig bakåt i en händelse. Ett begrepp som är centralt i systematiskt kvalitetsarbete. Så centralt att det finns internationella standarder på området.

    Det du Mats berör är problemet när man tillför ordet pedagogisk. Hur tolkar man det. Som du skriver, är det en dokumentation av vad eleven lärt sig vid en given utbildningsteknik eller är det dokumentation över lärarens pedagogiska arbete.

    Genast är vi inne på att det första speglar en dokumentation enligt kursplanen och den andra efter läroplan. Och det här är väl kärnan i den tråd vi tidigare diskuterat om mål.

    Men ett är säkert, dokumentation är att sätta på pränt vad som hänt eller ska hända. Och utifrån det utvärdera och följa upp. Om just orden “sätta på pränt” innebär med ord eller bild ska jag låta vara osagt. Tycker själv båda är nödvändiga, men det är ovedersägligt så att vi i Sverige är gravt skriftspråkliga…..

    Like

  6. Mats says:

    Gravt skriftspråkliga – det uttrycket gillar jag!

    Kanske känns det underligt att ifrågasätta dokumentationens betydelse på en blogg som i sig själv är en gigantisk dokumentation över mig själv. Det blir väldigt paradoxalt.

    Inlägget känns gammalt och ibland undrar jag hur jag tänker – kanske var det skrivet i en form av vag ilska över försöken att göra metod av något som för mig är väldigt personligt och i bästa fall även autentiskt.

    De här proklamerade dokumentationerna som bara skriker nervös duktighet gör mig bara mer och olycklig. Som förskoleförälder skulle jag nog ha bett personalen koppla av och fokusera på barnen…

    Frågan är när de producerade dokumeneten blir en del av kontrollapparaten och när de är redskap för reflektion och utveckling. Nu är vi där igen!

    Like

  7. Stråhatt says:

    Tack Mats! Just den här meningen “Frågan är när de producerade dokumeneten blir en del av kontrollapparaten och när de är redskap för reflektion och utveckling.” kommer jag att bära med mig.

    Ibland känns det som vi i skolan inte på långa vägar talar samma språk, den semantiska betydelsen i orden är inte densamma för lärare, skolledning, politiker etc…

    Utvecklande av dokument är viktiga, åtgärder är viktiga, planer är viktiga, metoder är viktiga

    När inte det ena kopplas med det andra blir dessa ord enskilda vattentäta företeelser som blir fullständigt oviktiga. Elever är det viktigaste och sedan bör man se alla dessa dokument enbart som redskap/verktyg till att utveckla sin undervisning/organisationen.

    Jag har ständigt en känsla av att vi alltid börjar i fel ände, vilket gör att inget får ett sammanhang, allt hänger löst, ingen kontext, ineffektivt och i slutändan producerar vi papper för att någon skall kontrollera att vi har gjort det vi ska göra. En åtgärd är det viktigaste inte åtgärdsprogram. Naturligtvis ska åtgärdsprogram skrivas, men man kan skriva hur många åtgärdsprogram som helst och inget blir åtgärdat. Det viktiga är att vi gör något och utför det till gagn för eleven, inte dokumentation.

    Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig för att inte bli missförstådd, men jag tycker att det fokuseras för mycket på det administrativa i skolans värld. Läraryrket är ett praktiskt hantverk där man aldrig blir fulllärd, själv försöker jag att balansera ut på den späda stjälken och hela tiden gungar det och ibland blir jag höjdrädd. Jag står där och gungar med i vinden, anledningen att jag står kvar är mina elever.

    Like

  8. Plura says:

    Håller med Stråhatt att fokus “för mycket på det administrativa i skolans värld” inte tillhör det “värdehöjande lärararbetet” eller ibland “ovidkommande arbete”.

    Allt hantverk utförs ju en gång. Repetitionen görs sig icke besvär. Frågan som ska ställas inför det här med dokumentation: “Vad är det som krävs i nuläget även om det inte höjer värdet/kunskapen ur ett elevperspektiv?”

    Då får dokumentationen ett syfte, att redovisa resultatet av det som gjorts. Har ett förflutet i byggsvängen, för “hundar år sedan”. Hus byggs bara en gång. För att veta vad som hänt under dagen skrevs dagböcker över de viktigaste händelserna under dagen. För hur skulle jag annars kunna följa upp vad som hänt om inte de händelserna loggats när jag skulle spåra något som gått åt skogen.

    Detta är kärnan i dokumentation. Att skriva för att vet vad som hänt under dagen. De gör jag i miniformat i Fickdagbok för att veta och kunna gå tillbaka till händelser. För annars är allt borta. Teflonminnet är underbart.

    Så skolan behöver ha en möjlighets byråkrati inte en hämmande byråkrati skapad av byråkrater någonstans.

    Möjlighetens byråkrati skapar ju underlaget till den dokumentation som behövs för att klara både mål- och resultatstyrning. Det som kvalitetsspråket kallas redovisande dokument speglar hur blev det…

    Like

  9. Mats says:

    Möjlighetens byråkrati – den kombinationen trodde jag inte var möjlig!

    Det tar nog en stund för mig att smälta innebörden, men jag känner igen de omsorgsfulla överlämningar som sker inom t.ex. vården där allt måste knytas samman för patientens bästa.

    Ibland väljer jag att leva som om livet är ett stort “nu”. Samtidigt famlar jag hela tiden efter trådar bakåt som ska hjälpa mig att ta rätt beslut och utiskter framåt som gör mina ansträngningar meningsfulla!

    Like

  10. John says:

    Ett tips på verktyg för pedagogisk dokumentation, tror att de lanserar i dagarna. http://www.dokufant.se

    Like

  11. Visar G says:

    Hej Mats!
    Jag lånar din förklaring kring “pedagogisk dokumentation” (självklart länkar jag mina läsare vidare till dig).
    Tack så hjärtligt för en väldigt inspirerande blogg.

    Like

Leave a comment